Volvo har stora planer för självkörningstekniken som ska dyka upp i nya modeller under de närmaste åren, och som ska innebära att bilarna kan ta över körningen i fler situationer än i dag.
I förra veckan kom beskedet att Volvo ska använda så kallad lidarteknik för att hålla koll på omgivningen. Nästa generation Volvo XC90, som blir ett år försenad och dyker upp 2022, får en integrerad lidarsensor i taket som tillval.
Tekniken blir tillgänglig på Volvomodeller som bygger på den uppdaterade versionen av märkets stora plattform som kallas SPA 2. Först ut blir alltså nästa XC90.
Döms ut av Elon Musk
En lidarsensor skickar ut laserljuspulser för att kunna avgöra var olika föremål befinner sig. Systemet skannar av omgivningen och kan bygga upp en tredimensionell realtidskarta, och ger enligt Volvo möjligheter som inte finns med enbart kameror och radarsensorer.
”Lidar är den perfekta plattformen för säkert beslutsfattande i komplexa miljöer vid höga hastigheter”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Därmed tar Volvo ett beslut som går tvärt emot Teslachefen Elon Musk. Han har tidigare dömt ut lidartekniken och sagt att alla biltillverkare som förlitar sig på den är ”dödsdömda”, och hävdat att Tesla kan uppnå samma exakthet med annan teknik. Han har dock fått mothugg från flera experter.
Kan ta över körningen på vissa motorvägar
Volvos nya ”motorvägspilot” kallas Highway Pilot och gör det möjligt för bilen att själv ta över körningen på utvalda motorvägar. Då tar även Volvo på sig det rättsliga ansvaret om något går fel.
En av de viktigaste säkerhetsfinesserna med Highway Pilot blir enligt Volvo att det bara kommer kunna aktiveras på utvalda vägar som Volvo i förväg bedömt som godkända. Även det är en skillnad mot Tesla, där Autopilotsystemet kan aktiveras på flera olika typer av vägar som inte i förväg har granskats av Tesla.
– Det här blir inget helt självkörande system som kan ta dig från dörr till dörr på vilken gata som helst oavsett trafiksituation eller väder. Vi definierar i vilken omfattning systemet kan vara säkert att använda med kirurgisk noggrannhet, säger utvecklingschefen Henrik Green i en intervju med Automotive News.
Enligt honom är motorvägar rätt ställe att börja på eftersom de används av väldigt många bilister samtidigt som miljön är mer kontrollerad än en stadsmiljö med fotgängare, cyklister och annat. Han berättar att systemet kanske inte kan vara igång om det snöar eftersom det ställer till problem för sensorerna.
Byggs ut med mjukvaruuppdateringar
När Volvos motorvägspilot är igång kan föraren ta händerna från ratten och blicken från vägen. Antalet områden där bilen kör själv kommer utökas över tid med hjälp av uppdateringar via nätet.
– Vi måste verifiera och validera de delar av motorvägarna där vi kan aktivera funktionen. Vi bygger in den funktionaliteten som en hårdvarulösning i våra SPA 2-bilar, säger Henrik Green.
Just nu jobbar Volvo bland annat på att avgöra hur bilen ska lämna över ansvaret till föraren om det behövs – till exempel hur mycket tid föraren ska få på sig att ta över körningen om en nödsituation närmar sig eller om motorvägen tar slut.
Henrik Green vill inte svara på exakt vilka vägar som blir först ut, men säger att Volvo har goda relationer med svenska myndigheter och att ”viktiga pendlingsmotorvägar i nyckelstäder” först ska bli godkända för att använda Highway Pilot.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.